lördag 16 juli 2016

Alonissos, en av öarna i Sporaderna.

Vi lämnade Skopelos och fick en fin segling över till Alonissos.
Även här öppna vikar mot havet. I huvudorten Patitiri rullade båtarna i hamnen, så även i badviken Rousoumi. Vi hittade den lilla hamnviken Votsi, just i ordninggjord för 80 miljoner av EU-medel. Här fanns två små vågbrytare, som hindrade den värsta dyningen att nå in. Restaurangägarna i Votsi väntade på gäster från chartereskadrar och andra båtar. Frågan är hur de ska få bort alla lokala båtar, som ligger förtöjda vid den nya kajen. I de flesta av EU-medel iordningställda hamnar finner vi lokala småbåtar och vi hänvisas till andra förtöjningsplatser. Kanske inte så det var tänkt....Denna gång förtöjde vi på motsatt sida med linor iland...
Huvudorten Patitiri ligger ett antal trappor upp och ner från Votsi. Just de dagarna vi var där, var det nationell folkdansfestival i Patitiri. Redan några timmar innan festivalen började, passerade dansare förbi restaurangen, där vi åt.
En storslagen invigning, då båtar anlöpte hamnen, och de olika regionernas dansare steg iland. Kvällen fortsatte med dans från olika regioner av Grekland, så även de två kommande kvällarna. Festivalen avslutades med ett storslaget fyrverkeri.
Även Alonissos har sin Old Village på höjden. Vi åkte upp en kväll och njöt av solnedgången. Fantastisk utsikt över norra Egeiska havet och öarna runt om. I gränderna fanns restauranger och butiker. Trevlig atmosfär.
Vi träffade en dansk konstnärinnan, Bente Keller, som bodde på Alonissos och hade sin utställningsateljé här uppe. Hennes motiv var hämtade från ön. Som alltid är det intressant att höra om turistsituationen. 30% färre besökare i juni månad än i juni i fjol. Och redan då hade det varit en nedgång sedan året dessförinnan.
I närheten av Alonissos ligger några öar, som tillhör National Marine Park Of Alonissos. Där ute tillåts ankring i begränsad omfattning och vissa områden är helt förbjudna att vistas i. Där finns en liten koloni av den sällsynta munksälen. I Patitiri finns ett informationscenter, som ger intressant information, dels om sälen och annan fauna och flora i området, dels om det arbete som bedrivs för att få sälkolonin att växa. Det lär finnas ca 600 munksälen över hela världen, de flesta i grekiska vatten. Fullvuxna sälar är över två meter långa och väger runt 300 kilo. Färgen varierar mellan ljusgrå och svart brun. Hannar har ibland en vit fläck på buken. Oftast vistas sälarna nära kustlinjen och honor med ungar gömmer sig oftast i grottor vid vattnet.
På en film vi såg i centret, fick vi se de små nyfödda sälarna, svarta med en klar vit fläck på buken. De föds i grottor, oftast med ingången under vattenytan. Vid höga vattennivåer översvämmas grottan och man räknar med att mindre än 1/3 överlever de första tre-fyra månaderna. Vi siktade inga sälar i området där vi rörde oss.

torsdag 14 juli 2016

"Mamma Mia öarna"

Så kom vi äntligen till Sporaderna, dit vi tänkt oss förra sommaren. Sporadernas västligaste ö Skiathos samt grannön Skopelos är starkt förknippade med filmen Mamma Mia och Abbas musik, som är ett ledmotiv genom filmen. En del av filmen är inspelad på öarna och det är något turistnäringen tagit vara på.
Runt Skiathos finns många stränder. Koukounaries på sydsidan av ön är en av de större. Enbart ett hotell finns i anslutning till den långa stranden. Alla stränder runt ön är öppna mot omkringliggande hav, vilket gör att dyning rullar in ibland. Vi låg för ankar här några dagar i frisk nordlig vind på dagarna och sydlig dyning på kvällarna. Vädret var inte inbjudande för vattenlek men promenad utmed stranden gick bra. Detta var sista veckan i juni och stränderna var inte välbesökta.
Stadskajen i Skiathos stad var välfylld med turistsegelbåtar, besättningar som lockade med dagseglingar till platser, där inspelning av filmen Mamma Mia ägt rum. Även större utflyktsbåtar hade liknande erbjudanden. Vi fick ankra upp i bukten öster om hamnen.
Flygplatsen på Skiathos har sin inflygning över bukten vid nordlig vind, roligt att titta på. Pelle Holmfeldt letade fram detta klipp från You Tube..... https://www.youtube.com/watch?v=XqIKA25HEKg
Som vanligt vandrade vi runt, när vi kom iland, både i de centrala delarna, men också i ytterområden av den lilla staden Skiathos. Snyggt och prydligt. som vanligt var många hus tomma, sommarboende hade inte anlänt. Däremot fanns det hantverkare, som putsade och fejade vid husen.
En av kvällarna passade vi på att återigen se Mamma Mia på stadens utomhusbiograf. Mycket engelsmän, som stod för stämningen i salongen. I övrigt var Skiathos vid vårt besök en plats, mycket präglad av turister och nattliv. Utmed kajen låg ett musikcafé, varifrån musiken hördes till sextiden på morgonen......en av de få gånger vår nattsömn blivit störd under vår resa.
Fem distans från Skiathos når man en av Skopelos färjehamnar, lilla Loutraki. Trång, fantastisk manövrering av färjorna. Vi förtöjde vid den lilla charterbryggan. Härifrån liksom från Skiathos utgår chartersegelbåtar och eskadrar, som seglar kring den västra delen av Sporaderna eller i The Bay of Volos. Förvånansvärt lite uthyrt....
Glossa, en by några km upp på bergssluttningen. Dit upp kunde man vandra eller åka buss. Vi gjorde båda delarna, beroende på syftet med vårt besök i Glossa. De som ville träna lite extra tog åsnestigen. Halva avståndet mot bilvägen men med en brantare stigning. I-M valde vägen. De andra tre åsnestigen. Morgonjuicen blev belöningen och smakade utmärkt.
Håkans födelsedag firades först i båten tillsammans med besättningen från Thala. På kvällen tog vi bussen upp till Glossa. Först en drink vid torget och sedan en god middag på restaurangen Agnanti. Stämningsfull utsikt.....
Även vi lockades till en plats som fanns med i Mamma Mia-filmen, nämligen Klippan med bröllopskyrkan. Vi hyrde bil och kom dit på fm, inte helt idealiskt för fotografering, men färre andra turister att trängas med. Vad som användes i filmen var en plattform nedanför Klippan samt del av den trappa, som leder upp mot kyrkan på toppen. Den kyrkan användes inte i filmen, men vad gör det. Turisterna kommer villigt hit och omgivningarna är spektakulära.....och kyrkan i verkligheten är liten och fin.
Under vår bilutflykt besökte vi Skopelos stad, idyllisk och trivsam. Det fanns flera exempel på klassiska gamla sporadiska hus med träbalkonger och skiffertak. Dessutom tittade vi på olika ankringsplatser, som fanns runt ön. För i värmen lockade bad från båten.
Vi lämnade Loutraki och fick en frisk segling söderut. Vi ankrade upp vid Panoramou, en vik där dyningen inte går in i den södra delen. Vid inloppet ligger moderna semesteranläggningar, en med "bergbana" för bekvämligheten, när gästerna ska hem från stranden. Här i viken badade vi under några dagar.
Det var ganska svårförtöjt i viken med rådande sidvind, så man fick hjälpas åt att få till en "medelhavsförtöjning", dvs få iland linor från båten.
En natt blev det åska och det blåste upp. Många båtar valde att lämna sin ankring och körde runt i viken under någon timme tills det lugnat ner sig. En katamaran fastnade i en annan båts kätting på väg ut och Håkan hjälpte till att få ut ytterligare ett ankare samt en lina till land för att hålla den på plats tills det lugnat sig. Lite spänning på natten....