fredag 27 maj 2011

Norderney

Detta är tyskarnas semesterparadis! En ö med härliga sandstränder och långa strandpromenader. Alltsedan 1800-talet har detta varit en semesterö. Bilder från förra sekelskiftet visar damer på en strand och herrar på en annan. Ganska välklädda… Först en bit in på 1900-talet delade herrar och damer samma strandparti. Ett centrum med de vanligaste turistaffärerna. Ett kulturhus med info, ett mysigt bibliotek mm, ligger som en pärla mitt i centrum.

Här i likhet med Cuxhafen betalar vi turister en turistskatt, som går till byggande av strandpromenader, vistelse på stränder, offentliga toaletter mm. Detta gör att turisterna bidrar med en ansenlig del av kostnaderna för det publika. Ett sätt att hålla allt i trim.
Vi kom hit i torsdagsmorse strax före högvattnet. Tiden när vi lämnade Cuxhafen anpassades dels till högvatten Norderney, dels till möjligheten att gå ur Elbemynningen (Cuxhafen ligger där) med högvattnet. Beräknad tid för de 65 distansen var 10-11 timmar. Att det blev en nattsegling berodde på att vi hittade ett väderfönster med sydostlig vind under 20 timmar och då passade vi på. Vi fick en häftig segling. Mycket fartygstrafik gjorde att vi fick mycket att koncentrera oss på. AISen var guld värd där vi kunde följa fartygstrafiken, men även radarn använde vi i händelse att annan trafik fanns utan AIS-sändare. Vi mötte en segelbåt samt flera fartyg under fiske. Eftersom det var klart, uppfattade vi tidigt deras lanternor.

Det blåser sedan i måndags kraftiga väst- och sydvästvindar. Fem timmar efter att vi förtöjt hade vi vindar på mellan 15 och 20 meter över oss. Gissa att vi var tacksamma över att vara i hamn. Men det är imponerande att vandra utmed stränderna och höra bruset av vågorna, som bryter runt ön.

tisdag 24 maj 2011

Var är vi?

Just nu befinner vi oss i Cuxhafen. Det är blåsigt, storm på Nordsjön. Förstärker tidvattnet. Om någon timme är det High Water här. Hamnen är redan översvämmad och även strandpromenaden. Håkan är ute och dokumenterar. Får väl se om det blir några häftiga bilder..

De senaste årens utveckling av elektroniska navigationsinstrument underlättar ofta för oss, men ibland kan man verkligen vara förbryllad. Vi har dock börjat använda tidvattensdelen i vårt elektroniska sjökort. Här finns allt man behöver noterat i anslutning till aktuell plats.

Och hur gör man? Det är ju inte alltid det man förväntar sig som dyker upp på plotterbilden. Och att läsa och för den delen skriva instruktioner är inte heller lätt. Fantastiskt av Ray-Marins representant att tålmodigt över telefon guidade oss rätt. Vi kom underfund med en hel del kring AIS och med vår radar.

Att lägga in ATIS-nummer i vår handVHF var inte heller särskilt lätt. ATISnummer behövs för VHF-kommunikation vid färd på inre vattenvägar i Tyskland och Holland. Nexus fick återkomma ett flertal gånger innan numret var på plats.

Flera av medlemmarna i Norrköpings radioklubb är till stor hjälp i våra försök att använda vår kortvågsradio till mer än ”morgonpratet”. Tyvärr har vi inte fått ihop dator, kortvågsradio och interfacet så att vi blir oberoende av internetuppkopplingar, trådlösa eller mobilt bredband. De internetuppkopplingar som ev. finns i danska och tyska hamnar, har varit ruskigt dyra. Heiligenhafen var ett undantag…

Idag har vi försökt nå nätet. Köpte ett dygnskort för att hinna med allt som vi vill få ut av ett "nätbesök". Vinden ställer till problem. Så beroende vi har blivit av nätet de senaste åren... Men just nu verkar det att fungera och ni kan snart läsa hur vi har det och var vi är den 24 maj 2011.
Vi har det bra...och får säkert fortsätta att utforska Cuxhafen imorgon också.

Kielkanalen

Vindstilla och strålande sol när vi vaknade. Idag var det dags att påbörja något vi inte gjort tidigare; att slussa in och påbörja vår kanalfärd västerut.
Det blev svettigt i slussen. Dels fick vi åka in tillsammans med ett lastfartyg i slussen, dels var fleecen fortfarande på. Innan vi fick lämna slussen var det dags att besöka ”slussvakten” och betala. Det var bara att klättra upp och ner på stegen…
Första dagen gick vi 1/3 av kanalen och kom till den lilla staden Rendsburg. Trevlig liten gästhamn med både stora och små båtar. Första riktiga värmen. Så skönt. Håkan blev glad att få ta fram grillen. Dock fanns det inget berg. Hamnkaptenskan tyckte att han kunde grilla bland restauranggästerna på gräsmattan. Håkan fattade ett annat beslut…
Lördagen den 21:e blev dag två på kanalen. Mycket trafik av stora fartyg.
Bäst att hålla sig på sin kant. Vi mötte 75-100 segelbåtar på väg österut. Grönt och lummigt på båda sidorna av den breda kanalen. Utmed hela kanalen finns cykelväg. Många cyklister och även vandrare denna vackra lördag. Husbilar uppradade där det var lämpligt.
På kvällen kom vi till Brunsbüttel. Fullt i hamnen. Många inslussade båtar som övernattade innan färd österut. Fritidsbåtar får inte gå i mörker på kanalen. Spännande att sitta i sittbrunnen och titta på alla stora fartyg som köade för att komma in i slussen och sedan följa slussningen på första parkett.
Det blev tre segelbåtar som slussade ut från Brunsbüttel för färd på Elbe ut mot Cuxhafen. Högvattnet på väg ut, gav en stark ström, som ökade vår fart betydligt.

Heiligenhafen

Vi har besökt Heiligenhafen ett flertal tillfällen genom åren. Trots att det är en stor marina, där många tyskar har sina segelbåtar permanent, är det alltid trivsamt att komma hit.

Den lilla staden är ganska typisk för en semesterort vid havet. Kilometerlånga sandstränder finns. Och det är långgrunt. Kring fiskehamnen finns flera matställen. Vår favorit är fiskhallen, där vi alltid försöker att äta torsk. Denna gång var turisterna 60-80+. Vi kände oss unga.
Vi lämnade Heiligenhafen och styrde mot Kielkanalen Svaga västliga vindar gav tillfälle för oss att använda ”coden”. Att glida över ett blankt vatten i 3-5 knop; en härlig känsla. Dock räckte inte vinden hela vägen. Men vackert och stämningsfullt var det…

onsdag 18 maj 2011

Sydvästliga vindar

Onsdagkväll i Heiligenhafen. Allt är lugnt och stilla i hamnen. Efter senaste dygnens blåst och regn känns det lite märkligt...
Vi lämnade Sverige i förra veckan och fick en varierande överfart till Klintholm på danska Mön. Dimma, åska, svaga vindar, friska vindar. Ja, visst blev det variation, när fronterna drog förbi.

I Klintholm var det lugnt och stilla. Sju båtar i hamnen mot hundratals som trängs när det är högsäsong. Här finns en stor fritidshusanläggning men det var få hus som var bebodda trots att det var helg.

Vi fortsatte mot Gedser, Danmarks sydligaste udde. Varmt och skönt men hela tiden varnade radion om den kallfront med vindbyar, hagel och regn som skulle komma under eftermiddagen

Plötsligt hörde vi ett underligt ljud och upptäckte att vi hade sällskap. Två tumlare lekte runt båten. Helt fantastiskt, vilken lycka att få uppleva dessa vattendjur så nära. De lekte runt båten en stund innan de gav sig av.

Vi hann förtöja i Gedser, hälsa Björn och Monica välkomna och så var ovädret över oss. Det blev några dramatiska timmar, när helgfirande tyskar "dånade" in i hamnen. Utanför färjehamnen gick en segelbåt på grund och skickade ut ett May-day över VHF-en.

Under dagarna i Gedser fördrevs tiden med bilutflykt till "pråmen" samt promenader i omgivningen. Någon sur hamnkapten träffade vi inte på. Numera är det automat att betala hamnavgiften i. Ingen personlig kontakt. Synd.

Överseglingen till Tyskland blev en lugn historia. En skön streckbog... Och vi lyckades passera fartygsleden då det inte var alltför många fartyg runt oss.

onsdag 11 maj 2011

Mot kontinenten

Vår plan är att segla till Klintholm, vidare till Gedser, för att någon gång i helgen angöra Heiligenhafen i norra Tyskland. De senaste dagarna har vi haft problem med vår nätuppkoppling och hur vi kan lösa det framöver vet vi inte. Hoppas på bra trådlösa nätverk i hamnarna.
Vill ni skriva till oss når ni oss bl.a. på alacrity42@gmail.com.

Ystad

Tisdag 10 maj
Idag noterar vi många fler fritidsbåtar både på havet och i hamn. De flesta segelbåtarna kommer från Nederländerna eller Tyskland.
Vi har det varmt och skönt.. Kanske dags att ta av täckbyxor och fleece. Håkan börjar sin barfotatid…
Vi summerar den inledande seglingen. Måttliga eller svaga undanvindar, något vi inte är vana vid från tidigare långseglingar. Vi har hunnit att komma igång… Och ingen större trängsel i hamnarna.
Så här vackert är det just nu i Ystad.

Fripassargerare

Måndag 9 maj
En rofylld tillvaro på Hanöbukten. 4-5 meter läns. Det kommer att bli en lång dag innan vi når Skånes ostkust. Tid för pyssel och arbete.
Vid lunchtid får vi en fripassagerare. En ung sparvhök(?) har landat på relingslisten föröver. Kan ju fundera hur den hamnat hos oss….Efter en halvtimmes vila flyger den vidare norrut. En timme senare kommer nästa fripassagerare. En liten piplärka(?) förgyller tiden genom att springa omkring på däck. Hittar tydligen insekter att mumsa på.

Några timmar innan vi når Simrishamn kommer dimman. Tät… Tacksam för vår radar. Många ekon syns på skärmen. Flera båtar runtom oss förflyttar sig. Ser de oss också? Ett litet eko ca 1000 meter för om oss fångar vår uppmärksamhet. Det visar vara en fiskeflagg som vi upptäcker på ca 200 meter.

Högtryck

Söndag 8 maj
Länsar sundet ner. Sol, blå himmel och glittrande hav. Genom AISen på vår plotter kan vi följa den intensiva trafik, som finns söder om Ölands södra udde och faret mellan Bornholm och fastlandet. 65 fartyg på vår AIS-lista!!

Håkan serverar fläskfilé a la Kjerstin. Smakar alltid gott…Så kommer matvinden….
Vi närmar oss Utklippan. Det är alltid en upplevelse att komma hit. Vi närmar oss hamninloppet, startar motorn och rullar in seglet. Inne i hamnen ligger en finsk båt. På ön är det gott om fågel. Ådorna ruvar överallt på ön och måsarna spanar.

torsdag 5 maj 2011

Kalmar sund

Under tisdagen blev det biltur på norra Öland tillsammans med Linda och hennes mormor. Vi åkte utmed den västra sidan, Ölandsleden. Knappt farbar. Men häftig natur med raukar och stenbrott. Och här ligger sommarhusen tätt och ägarna har en fantastisk utsikt över Blå jungfrun.

Linda kom ombord i Sandvik och vår plan var att segla till Borgholm. Vi hade haft en blåsig natt och det fortsatte även under dagen.
Flera av er hörde av sig under onsdagen och undrade om vi hade det kallt. Ja, lufttemperaturen har ju legat strax över nollan, vattentemperaturen runt fem grader. Ombord har vi det varmt och skönt. Men vi fryser inte när vi seglar. Kan bero på att vinterkläderna är på...

När vi lämnat Sandvik kom snön... Gigantiska flingor... Och vinden stod sig från natten...Vi rullade en del...

Kvällen blev behaglig med en blek sol som gick ner över fastlandet.

Vi anläde till Kalmar vid lunchtid på torsdagen. Linda njöt i det soliga och lugna vädret på färden. I Kalmar hamn var det en hel del utländska båtar. Kanske hade en del båtar vinterförvarats i Kalmar.

På kvällen kom en Albinvigg in och förtöjde vid sidan av oss. Fyra danska killar från Köpenhamn ute på en två och en halvmånadssegling till Helsingfors och St.Petersburg. Härligt med ungdomar på sjön...

måndag 2 maj 2011

Byxelkrok

Den 1 maj lämnar vi Snedskär. Tänk att ha en hel segelsäsong framför sig. Spännande!

Vid Kejsaren skålar vi för god tur. Det regnar men vid lunchtid spricker det upp och vi får en härlig undanvindssegling genom skärgården. Det är gott om fågel; gudingarna är fortfarande kvar i skärgården. Trots larm om få ejdrar ser vi en hel del. Måsar jagar havsörn i höjd med Stora Askö. Vi når Idö, en gammal lotsplats utanför Västervik. Här får vi en fin natthamn, väl skyddad för nordliga vindar. Idag är Idö rustad för dagens båtturism. Här finns sommarrestaurang med goda förbindelser med Västervik. Vi kommer till Byxelkrok den 2 maj. I hamnen ligger några fiskebåtar. Vi hittar en öppen elstolpe så att vi kan komplettera med lite nätström. Dock laddar både solceller och vindsnurran in till våra batterier. I vattnet är det 5 grader, i luften inte så mycket mer.

Vi tar en promenad i ett öde Byxelkrok. Ica är öppet men annars är det stängt.