tisdag 16 juli 2013

Att lay-outen på våra inlägg har förändrats under de senaste månaderna, har du säkert noterat. Hoppas ändå att du kan få någon behållning av vår resa. Vi kommer efter hand att byta bloggleverantör. För att få en uppfattning om vilka som följer oss, skulle vi uppskatta om du skickar oss ett mail till alacrity42@gmail.com. Ha en riktigt skön sommar! önskar Håkan och Ing-Marie

Fiskardo

Vi kom till Fiskardo tidigt på förmiddagen och siktade flera lediga platser. Dags att backa in till pontonen. Oj, grunt vid första försöket. En större båt lämnade pontonen och vi kunde förtöja på en av de bästa platserna. Toppen! Fiskardo räknas till Kefalonias vackraste by. På vintern bor här ca 50 personer men besöks av många tusen under sommarsäsongen. De flesta kommer nog hit under några timmar med någon av alla färjor, som anlöper hamnen flera gånger om dagen. Några stora hotell finns inte här. Men flera trevliga gästhus utmed strandvägen och inne i byn ger möjlighet för dem, som vill stanna här en längre tid. Någon hittar egen enklare logi…. Även flera av alla båtar, som förtöjer i den lilla hamnbassängen, stannade mer än en natt. Pastellfärgade venetianska 1700-talshus ligger kring hamnen. Här ligger också restaurangerna tätt. Flera välsorterade supermarkets i denna lilla by. Några affärer säljer kläder eller lite suvenirer. Här finns också en båttillbehörsaffär. Dags att köpa en ”passarella”, plankan som underlättar att kliva av från aktern. Skeppshandlaren myste; tre sålda denna vecka! År 1953 var det jordbävning på Kefalonia. All bebyggelse raserades på ön. Enbart Fiskardo klarade sig tack vare att byn vilar på lager av lera. Husen är otroligt välskötta. Blomsterprakten enorm. Rent och välsopat på gator och i gränder. Våra morgonpromenader tog oss till Foki Bay, en vacker vik som ligger söder om Fiskardo. Här finns utmärkt ankringsplats, en liten badstrand vid olivlunden och en restaurang. Runt viken ligger barrskogen tät. Ing-Marie anslöt sig till de badande damerna med hatt. Vi har tidigare berättat om stora båtar. En av kvällarna kom en 50 meters motoryacht, MQ of London, och backade in där vi låg.. Hur stort behöver man ha? Vi tittade lite på nätet och såg att den går i charter. Vi upptäckte två gäster ombord. Modell något större båt, låg för ankar utanför hamnen.

Badvikar

När vi lämnade Sami, återvände vi till den fina badviken Anti Samis för att övernatta där. Lätta vindar gjorde det behagligt att ankra där. Vattentemperaturen runt 25 grader. Håkan dök genast ner och påbörjade sitt skrubbande på båtbotten. Nu hade vi ju legat stilla mer än en vecka i både Ay Eufemia och i Sami, så lite fanns nog att skrapa bort. Turligt nog klarar sig dock botten fint utan bottenfärg! Mot kvällen rullade lite dyning in, som kom från de nordliga vindar, som ligger i sundet mellan Kefalonia och Ithaka under sen eftermiddag och kväll. Ytterligare två båtar övernattade i viken. Många vi möter här nere avråder oss från att segla i Egeiska havet under Meltemivindarnas högsäsong. Det ger oss gott om tid att utforska området vi befinner oss i. Vår plan, när vi lämnade Anti Samis, var att segla norrut i sundet mellan Kefalonia och Ithaka. På Kefalonias ostkust ligger flera fina vikar att ankra i. På förmiddagarna ligger oftast en svag bris från sydost i området. Den tog oss till Kalo Limini, en hästskoformad vik ca sex distans norrut. Det tog oss fyra timmar att segla sträckan!!! Vi ankrade på ”medelhavsvis” med linor i land. Att förtöja på detta sätt kan ha sina problem; sidvind och kanske lite nära till redan ankrade båtar. På bergssluttningarna fanns några hus. Och en väg! På vår morgonpromenad passerade vi ”den moderna ruinen”. Där hade getter flyttat in. Vid stranden låg en liten taverna, som vi besökte med besättningen från Thala och Zephyr. Enkel mat till låga priser. Ett tips att besöka Ormos(vik) Polis på andra sidan sundet, gjorde att vi efter tre nätter lättade ankar. En härlig kryss på 6-7 meter tog oss över till Ithaka och vi kunde ankra med linor i land längst in i vikens norra del. Nu fick vi möjlighet att vandra upp till Stavros, mytomspunnen ort på Odysseus’ Ithaka. Byn var charmig med kyrkan mitt i byn. Gott om affärer, barer och restauranger. En staty av Odysseus mitt emot kyrkan missade vi med några meter!!! Fokus var uppenbarligen på något annat…. En av nätterna väcktes vi av oväsen. Tre katamaraner höll på att ankra mitt i viken. På morgonen upptäckte vi att de också hade förtöjt tillsammans. Mycket folk ombord. Simträning under ett par timmar runt bojar, som fanns i viken. Nu dags att gå över sundet till den lilla pärlan Fiskardo. Dock fick vi använda motorn, då vi ville komma fram tidigt på förmiddagen. I Fiskardo är det trångt och mycket båtar.

onsdag 10 juli 2013

Möten

Under tiden här i Grekland har vi träffat på många av båtarna, som övervintrade i Marina di Ragusa och även några från Lagostiden. Det tycker vi är roligt och trevligt. Att utbyta erfarenheter ger oftast ny kunskap. På kvällarna spelar vi ibland Liverpool eller Mexican Train med besättningarna..... Här i området finns det gott om svenska båtar. De flesta seglar några månader om året här nere och tar upp på något av varven, som finns runt Lefkas eller i Preveza. Här har de varit i tio år eller mer. Några delar gärna med sig av sina erfarenheter. Andra är inte så intresserade av att prata.... Sammantaget är ön Meganisi favoriten för dem. Som en kvinna sa, här har vi vår båt, som andra har sommarhus...... Den största kategorin seglare finns på alla charterbåtar. I maj och juni var det mest gubbseglingar och ungdomsgrupper. Just nu är det par eller familjer som hyr båtar. De flesta seglar i veckolånga eskadrar och besöker orterna på öarna häromkring. Till helgerna blir det ganska lugnt då det är bytesdagar lördag eller söndag...... Ryktet går att nästa vecka kommer italienarna och stannar en dryg månad. Det är vad butiks- och restaurangägarna väntar på. Dåliga tider, så lite folk mot tidigare, sägs det...... Andra möten som definitivt inte uppskattas, är möten med råttor och kackerlackor ombord. Just nu är det mycket prat om råttor, råttor som simmar och tar sig upp på ankarkättingen eller tar sig ombord på linor från land. Vi har hört om några otrevliga händelser och hoppas att vi inte får uppleva dem. Råttfångare att fästas på linor kan göras av petlaskor och stora fat. Om de hjälper, ingen aning.....

fredag 5 juli 2013

Fortfarande i Sami

Vi ligger kvar i Sami på femte dygnet. Sami är en liten ort vid foten av ett av alla berg som finns här på Kefalonia. Toppen drygt 900 meter. Hamnen, en liten och triangelformad, där det varje kväll ligger ca 30 båtar. Två tredjedelar lämnar hamnen på morgonen och så fylls det på under dagen. Här finns vatten att tillgå men ingen el. Säkert orsaken till att det inte kommer några charterbåtar hit. Vilket oroar restaurangägarna. Inte särskilt roligt för dem att se eskader efter eskader, som anlöper närbelägna Ay Eufimia knappt fyra distans bort. Utmed en av kajerna ligger många av restaurangerna...... Sami är utmärkt som utgångspunkt för utflykter. Som vi skrev i förra inlägget blev det ett besök i den underjordiska grottsjön. Där blev det en båttur medan guiden berättade att vattnet kommer från havet väster om ön genom en underjordisk kanal. Här i grottsjön är det brackvatten som i Östersjön. Vid en jordbävning för mycket länge sedan hade del av taket rasat in och i. o. m. det kan solstrålarna glittra fint i vattnet. Det ger en härlig blå färg. Ja, ja, dessa turistattraktioner....... En dag tog vi cyklarna över bergsryggen till badstranden på östra sidan, Anti Samis. Klart fint vatten med vita slipade stenar på botten och på stranden. IM drog cykeln större delen av vägen. Myrtos heter den mest berömda stranden på ön. Den passerade vi igår på bussutflykt till norra delen av ön och den lilla idyllen Fiskardo. Det var en hisnande bussfärd på slingrande bergssidor. Skönt att lugna ned sig med en god lunch...... Kapten Corellis mandolin heter en bok, som kom ut för ca tio år sedan. När den filmades användes Sami och Kefalonia som miljöer vid filminspelningen.

tisdag 2 juli 2013

Kefalonia

Vinden har avtagit och just nu sitter vi i sittbrunnen och har ätit frukost. Håkan har blivit uppvaktad så nu är det sexsiffrigt.... I bukten ligger en lång slank segelbåt på 170 fot. Mmmm, inte födelsedagspesenten. En enorm motoryacht, kanske 150 fot, lägger till för att få sitt bränsleförråd påfyllt. Samma procedur morgon och kväll i vilken hamn vi än befinner oss i. De är så stora dessa "leksaker".... Vi sa igår när det kom in en modell mindre; tror inte någon så stor finns i Sverige av den storleken. Kan förstå vem som fått del av Greklands pengar. OK, det är en hel del brittiskregistrerade också. Varifrån de kommer vet man aldrig.... Sami heter dagens hamn. Igår kom vi från Ay Eufemia. Där tittade vi på en liten anläggning för brittiska och skandinaviska turister, femstjärniga Kefalonia Bay Palace. Pastellfärgat utmed bergsluttningen. Både sviter och små villor att hyra. Swimmingpooler naturligtvis utanför altandörren. Receptionisten strålade emot oss. Vi var så välkomna. Nja, det får nog bli Alacrity ett tag till. Som skrivet, nu är vi i Sami. På dagens program en cykelutflykt upp i bergen till en underjordisk sjö, Melissani. Ha det bra, var du än befinner dig.