tisdag 28 juni 2011

Amsterdam

Idag den 28/6 har vi varit ute i två månader. Tänk vad tiden går...
För två dygn sedan kom vi till Amsterdam. Lite trångt i slussen men god stämning. Till skillnad från Göta kanal behöver man aldrig lämna båten.


Efter många olika goda råd, tog vi det avgörande beslutet att förtöja i Sixhaven, avrådda av flera medans andra tyckte att Sixhaven var det självklara valet. Vi är helt nöjda med denna gästhamn. Ligger nära centrum av Amsterdam.


Amsterdam, en stad fylld av historia som så många städer i Europa. Kanaltät med många vackra hus och muséer. Vi prövade på sightseeing med kanalbåtar. Gav oss en bra översikt för fortsatta cykelturer i Amsterdams centrum. Många husbåtar på kanalerna. Besökte en idag. Igår blev det några timmar på Van Gogh-muséet.
Vi har upplevt en värmebölja på två dygn. Temperatur 30-35 grader. Ikväll kom åskan. Tre timmars skådespel över Amsterdam med omnejd. Nu är det behagliga 20 grader.

"Ostriket"

Vem har inte haft en Edamerost på bordet? På Markermeers västkust och inåt landet ligger bl.a. Hoorn, Edam och Alkmaar, alla kända för sina ostar. När vi kom till Hoorn hade vi turen att få uppleva en ostmarknad. Numera genomförs ostmarknad enbart som ett skådespel för turister under en timme. Ger ändå en bild av hur det var förr i tiden.
Hoorn firade nyligen 650 år som stad. Första ostmarknaden är daterad mitten av femtonhundratalet. 1949 upphörde ostmarknaden som försäljningsplats av ost. I Hoorn beundrade vi många vackra hus från 1600-talet. Vissa lutade betänkligt...

"Båtlivet" på Ijsselmeer och Markermeer

När vi lämnade kanallivet och slussade in på Ijsselmmeer och senare på Markermeer ändrade båtlivet karaktär. I kanalerna hade vi sällskap av de vackra holländska motorbåtarna. Segelbåtarna var oftast mindre än vi. En och annan skuta passerade förbi.På Ijsselmeer och Markermeer seglar i stort sätt alla skutor. Imponerande! Och de är många. Få motorbåtar men många stora segelbåtar. Alla seglar!!! När det är helg är det vitt på fjärden.
Lelystad verkar vara den plats där den största båtuthyrningen äger rum. Många tyskar hyr Bavaria i varierande storlekar under en vecka. Besättningen, fyra till sex män.
Skutorna kör ofta charter liksom de "flodhotell" som trafikerar de olika städerna runt Ijsselmeer och Markermeer. Skutorna har oftast yngre grupper om tio till femton gäster. "Flodhotellen" har äldre eller medelålders gäster ombord. På däck står antingen rullatorer eller cyklar, som används vid uppehåll i hamnar.

onsdag 22 juni 2011

Lite väderdramatik...

Vi lämnade Harlingen och kom ut i tidvattenområde igen. Goda råd av seglare i den lokala segelklubben gjorde att vi passade högvatten och medström ner mot slussen in i Ijsselmer. Vindutsikterna var sydväst, vridande till sydost och det var precis i de riktningarna vi skulle gå för att komma till Hindeloopen.
Väderutsikterna för helgen den 18-19/6 var inte särskilt lysande, blåsigt och regn med åska. Vi förtöjde vid en skyddad plats i den kommunala hamnen i Hindeloopen. Här fanns en genuin hamnkapten, som uppmuntrade oss att förtöja med bara 1.8 m under kölen. ”It´s only mud.” Sydostan ökade och när vi vaknade på lördagsmorgonen hade vi mellan 13-17 meter sakta vridande mot sydväst. En hel del regn, men vi flanerade utmed ”havet” och i den charmiga lilla staden. Här hade funnits betydande rederier under 1600- och 1700-talet, som hade handel med Skandinavien och Ryssland. Så småningom tog Amsterdam över och man var tvungen att övergå till fiske.
Under söndagsnatten ökade vinden och vred mer mot väst/nordväst och under söndagen låg vinden mellan 17 och 22 meter konstant. Det tjöt i alla riggar. Regnet öste ner hela dagen. Först mot kvällen avtog vinden något och återgick till sydväst och regnet upphörde.
När vi vaknade på måndagen var det vindstilla…. Men det kom måttliga vindar under dagen och vi planerade att segla till Enkhuizen på Ijsselmers västkust. Så nu blev det dags att sätta segel.
Då inträffade nästa väderfenomen. Mörka moln låg över Ijsselmeer. Plötsligt en tromb… och en till… och en till, vilka ”gick ner” från molnen. Vi såg tydligt på avstånd, hur vinden var som en ”centrifug” på vattenytan.
Det blev en fin kryss över de grunda vattnen, 3-5 meters djup, innan vi kunde förtöja i Enkhuizen. En gammal hamnstad med mycket intressant att titta på. Igår vandrade vi runt på Zuiderzee-muséet, som har en inomhusdel och en stor utomhusdel, med uppbyggda miljöer från 1800-talet och första hälften av 1900-talet. För att inte den kultur som funnits runt Zuiderzee skulle gå förlordad i.o.m. att barriären byggdes, samlades hus, båtar, mängder av redskap och allehanda föremål in och museet kunde öppnas 1983. (En korrigering ang. Ijsselmeers tillkomst. Mellan 1918 och 1932 byggdes barriären, som avskärmade det ”nya innanhavet” Ijsselmeer från havet.)
Väderutsikterna är väl liknande de som är i Sverige just nu. Regn och blåst, men däremellan lite sol.
Trevlig midsommar!

torsdag 16 juni 2011

Harlingen

Vi har nu varit i Harlingen några dagar, en av Frieslands elva städer. Det är en gammal hamnstad som ligger vid havet. Holländarna kallar detta hav för Waddensee. De frisiska öarna ligger som en barriär norr om denna en gång så stora havsvik, som gick ända ner till Amsterdam. På sextiotalet beslutades att bygga en vall tvärs över havsviken och därmed blev Ijsselmeer till, den ”insjö” som ligger söder om vallen. Harlingen ligger ca 15 km landvägen norr om vallen. Vi cyklade ner till Zurisch, som platsen där vallen ansluter till land på östra sidan, heter. Där ligger också den sluss som tar oss in i Ijsselmeer när det blir dags för det. Ijsselmer är grund och det går inte att fara på den hur som helst utan det blir ”bojade” leder, om man ska vara på den säkra sidan. Redan avfärden från Harlingen måste beräknas, då vi kommer att gå i en grundränna, som behöver högvatten, för att vi med vårt djup inte ska fastna.

Vi ligger i en liten klubbhamn, HWSV, i anslutning till slussen där vi ska slussa ut från kanalen. De flesta segelbåtar slussar ut och går till Norderhamnen, där de antingen får ligga utmed kaj och hela tiden anpassa förtöjningar till tidvattnet eller har tur att hitta en ledig plats vid en pontonbrygga.

Senast vi skrev i bloggen var vi i Dokkum. Därifrån blev det åter kanalvägen sydväst och sedan väster ut. Strax efter Dokkum passerade vi en liten stad, Budaard (också Friesland), där det vid kanalbanken låg en stor kvarn. Det visade sig vara en kvarn som arrenderades av en verksam mjölnare. Vi fick möjlighet att göra studiebesök i kvarnen. Det blev att klättra upp fem våningar och sedan följa säden nedåt tills det blivit vitt fint mjöl. I anslutning till kvarnen låg också sågverket som också drevs av kvarnvingarna. Ett mycket intressant besök. Avslutades med att mjölnarens hustru sålde lite mjöl till oss.
Vi lämnade Burdaard för Leeuwarden. Kanalen slingrade fram i ett omväxlande område, mycket lummigare än den del som vi tidigare färdats genom. Ekolodet visade ett djup som fungerade för oss. Håkan såg fram emot att få förtöja i en av Leeuwardens parker. Och visst blev det så...
Samma dag vi kom dit var det ”konsert” av minst tio konsertorglar i parken. Vi hade en tjugo meter från båten och den spelade oavbrutet under sex timmar.I likhet med Groningen och Dokkum omges Leeuwardens stadskärnan av kanaler. Där finns också ett lutande torn. När det byggdes på 1500-talet upptäcktes, när tornet var ca tio meter högt, att det "satt sig" och fått en svag lutning. Då försökte man kompensera och därmed kan man idag se en svag ”knäck” på tornet. Annandag pingst är fortfarande en helgdag i Holland. Här i Friesland finns en tradition att anordna cykellopp runt de elva städer, som finns här. Det hade börjat med ett skridskolopp på kanalerna men tyvärr fryser isarna så sällan, så det blev ett alternativ att använda vägarna på sommaren till detta evenemang. Även ett lopp för motorcyklar arrangeras. Redan på pingstafton ”rekas” sträckan och då kör även en hel del gamla traktorer Elvastädersbanan. 15 000 cyklister passerade Leeuwarden under sex timmar. 3 000 motorcyklar hade start- och målplats i Leeuwarden och sträckan man cyklade eller på annat sätt tog sig runt var 24 mil.

Nu till något helt annat. Elförsörjningen ombord fungerar bra. Som ni säkert noterat är vi utrustade med två solceller och en vindsnurra. Sedan vi lämnade Sverige har vi haft nätström inkopplad två gånger. När vi går kanalerna blir det också påfyllning i batterierna, eftersom det är motor som gäller. Många båtägare i hamnarna förvånas över att vi inte är kopplade till elstolpen. Det är ju oftast det första alla gör, när de kommer i hamn här nere.

torsdag 9 juni 2011

På kanaler mot Dokkum

När vi lämnade Groningen passerade vi Groninge museum. Häftig byggnad!

Det blev en liten konvoj på sex båtar som tillsammans tog oss västerut på kanalen. Denna gång var det lugn och fridfullt. Nu hade vi ”rutin” vid broöppningar så det kändes bra. När vi kom ut i Lauwersmeer var det dags att pröva på en holländsk förtöjningsplats. Några pålar samt i bästa fall en brygga i vattnet vid kanten av rännan… God uppsikt över alla som passerade.


Ja, vi har köpt kanalkort och några andra publikationer för kanalfärder här nere. När vi kom in i nästa kanal som skulle ta oss till Dokkum var det ingen tvekan om vilken kanal vi skulle välja. Dessutom är många kanalfarare oerhört hjälpsamma och ger tips och råd om trevliga platser att besöka samt bra förtöjningsplatser i städer.


När Ing-Marie jobbar passar Håkan på att se kanalerna från något lägre nivå. En cykeltur till havet blev det också en av dagarna. Cykelvägen gick på den vall som verkar byggd för att hindra översvämningar från havet. Vi har sett vallar utmed hela vår färd.


Så kom vi till Dokkum, en stad vi hört mycket om av bl.a. Mona och Janne. (Vi läser deras resebrev från deras färd här nere. Dessutom finns det en hel del dokumentation på nätet av tidigare kanalfarare.) Även här dominerade cyklister, men nu är det småbarnsföräldrar, ibland med barn på både styre och pakethållare. Då går våra tankar till dig Lena F… Det här landet är som gjort för dig… Och mycket barn och unga som cyklar till och från skolan på gatan bredvid där vi ligger förtöjda. Turister har redan hittat hit och när kvällen kommer är kajerna ganska välfyllda med båtturister. Igår var det marknad och då var centrum välfyllt.

Det blir inte så många distans, de dagar vi rör oss på kanalen. Så vi hinner med en hel del annat också. Våra cyklar nyttjar vi för att se oss om. Senaste cykelturen blev en runda runt Dokkum. Gott om cykelvägar. Underlaget är lite ovanligt.

Vi träffade på djur av varierande arter. Lite av en djurpark. Buksvin, getter, tuppar och höns. Och de som finns på bilderna. Nyfikna var de flesta…


Noterat här nere. Söndagsstängt i affärer. Till och med IKEA hade stängt… Ingen cyklar med hjälm utom Ing-Marie. De barn vi sett i båtar har inte flytväst, inga vuxna heller för den delen. Och så är jordgubbarna färdiga tidigare än hemma. Vi har ätit jordgubbar sedan Cuxhafen. Tyvärr tar de väl slut tidigare också.

söndag 5 juni 2011

Groniningen

Första närkontakten med holländska kanaler blev vår färd mot Groningen. Vi fastnade bara vid ett tillfälle i dybotten....1,7 på kanalkortet och vårt djupgående är 2.0. Det var dock en stilla färd genom åkermark och beteshagar.

Helt plötsligt ett kanalkors där en jättepråm kom ångande i full speed. Därefter en sluss och sedan var vi inne i Groningens kanalsystem med många broar. Friden var som bortblåst. Trång, blåsigt och lite strömt gjorde att styrman fick vara på allerten. Besättningen fick hålla fendrar i beredskap och fånga tillfälliga förtöjningsmöjligheter, när vi väntade på broöppning. Totalt 21 broar passerades innan vi kunde förtöja i Gronningen.

Groningen, en universitetsstad, alltså gott om ungdomar. Och mängder av cyklister, så det gäller att se upp. Inga bilar i innerstan´. Trottoarerna fyllda av parkerade cyklar.

Den 4 juni var Groningens svar på Norrköpings kulturnatt, "de nacht van kunst&wetenskap". Passade oss bra, då det gav oss möjligheter att delta i programpunkter som muséer, bibliotek och universitet anordnade. På gator och torg rockmusik och andra uppträdanden.

torsdag 2 juni 2011

Vi har lämnat Tyskland...

Vi fick en fin segling när vi lämnade Norderney efter fyra dagars promenerande. Sista dagen gjorde vi en vandring i sanddynslanskapet. Här och var fanns områden med låga björkar. Det påminde oss om vandringar i svenska fjällen. Skillnaden var underlaget. Här var det breda plattsatta gångar.

Vårt mål var Borkum. Namnet är ju bekant, men vi visste inte så mycket om ön. Solen sken inbjudande på strand och stad när vi passerade för att nå hamnen på den sydvästra sidan (8 km från centrum). Vi blev något förvånde när vi gled in i en jättebassäng, där ett antal rostiga pontoner fanns vid två av bassängsidorna. Vi hade hamnat i en f.d.hamn för marinen. Och i hamnen, nu som museum, låg det gamla fyrskeppet Borkum Riff.

Medan det blåste av sig bekantade vi oss med Borkum. Men snart sken solen igen, vinden hade mojnat och vi styrde mot Holland. Vårt mål var Lauwersoog, på den norra kusten. Här mötte oss en "sandlandskap". Tidvattnet var ute och en hel del av det som ligger under vatten vid högvatten var nu synligt. Dessutom fanns det en hel del sandöar som förstärkte intrycket. Oerhört imponerande.

Idag slussade vi in i det holländska kanalsystemet. Varför hamnar vi alltid ihop med något stort? Ikväll ligger vi i en liten kanalhamn, Zoutkamp. Eftersom det är helg är det mycket båtar i rörelse. Många fina segelbåtar mötte vi seglandes på innanvattnet Lauwermeer. Holländarnas båtar har en speciell karaktär och de är oftast mycket välvårdade.

Vi plockade fram våra cyklar idag på eftermiddagen och tog en cykeltur på den holländska landsbygden. Mycket välmående. Just i detta område finns bl.a. stora potatisodlingar, kossor och hästar.

Just nu är det mörkt ute. När vi var och tittade på solnedgången över kanalen, var det kallt, trots att vi idag upplevt en av våra varma dagar på resan. Vi njuter och har det bra.