söndag 30 september 2018

Segling med Alacrity, ett "bokslut".

Funderar du på att segla ut i Europa några år, att göra en ett-åring till Karibien eller att segla jorden runt. Vår rekommendation; gör det! Det är ju inte värre än att man kan ändra sig, om det inte motsvarar förväntningar. Vi har träffat många seglare under de år vi varit ute och flera har efter hand reviderat sina planer.
Hur kom det sig att vi seglade iväg 2011? Vår målsättning var att leva i båt under en längre tid än några semestermånad. Vi hade under nittiotalet fått en bok i present av sonen, som handlade om ”Det nya båtlivet i Europa”. Där någonstans började våra funderingar. Kommande år läste vi en hel del böcker och artiklar i ämnet. År 2005 sålde vi vårt hus och köpte så småningom en liten lägenhet. När vi slutade jobba 2010 och 2011 var det dags för avfärd, men hade inte målet klart för oss. Att det inte skulle bli någon segling västerut, var tämligen klart pga Ing-Maries ovilja till havssegling samt sjösjuka. Tyvärr går vår båt för djupt för franska kanalerna ner mot Medelhavet. Så det var Atlantkusten som gällde. Vårt första delmål blev Holland och efter sex veckor på kanaler på ”Stående mastrutten” och runt Ijsselmeer, blev det att fortsätta till varmare breddgrader i Europa.
Vår uppfattning är att man kan resa ut med relativt små båtar. Ju större båt du har, desto dyrare blir det. Att sega på avfärden för att det eller det ska göras, kan ibland leda till att man inte kommer iväg. Men det kan säkert vara en tjusning i sig att enbart planera för långsegling.
Vi seglade iväg med den båt vi seglat sedan 1993, Aphrodite 42. År 2007 bytte vi till rullstor i samband med nya segel. Samma år köpte vi nytt kylskåp och installerade en frys i vårt gamla kylskåp. När vi gav oss iväg 2011 hade alla glödlampor bytts ut mot LEDlampor. Vår elförsörjning kommer från fyra stycken AGM-batterier, à 125 Ah. Inget separat motorbatteri. Vi började med två 60 Watts solceller och har senare kompletterat med en 100 Watts solcell. I soligt väder behöver vi ingen annan laddning. En vindgenerator finns som komplement vid mulet väder eller nattsegling. Då behöver vinden vara över 8 meter för att ge rimlig inladdning. Vi har inte bogpropeller.
Det finns flera sätt att finansiera en långsegling. Vi trodde att de flesta skulle vara ålderspensionärer, som vi, och leva på pension. De flesta vi mött har varit 50-60 år. De har sålt företag, hyr ut huset och de flesta liksom vi lever på en mer eller mindre begränsad budget. Det finns också de, som fortfarande jobbar och reser ut en eller flera period, lägger båten i marina och återkommer nästa år.
Vi får ofta frågor om ekonomin. När vi åkte, hade vi ganska liten uppfattning om vad våra månadskostnader skulle bli. Exempelvis marinakostnader var svåra att beräkna. Ryktet sa, att det var dyrt. Vi budgeterade marinakostnader med 10 000:-/månaden, något vi inte behövt betala någon månad.
Vi har gjort sju övervintringar under den tid vi varit ute. Efter den första övervintringen i Lagos på Algarvekusten insåg vi, att det var trevligt att övervintra, där det fanns andra övervintrare. Dessutom hade vi turen att få en solig och varm övervintring i Lagos, där vi mötte fantastiska människor. Och så fortsatte det vinter efter vinter....
Under övervintringarna bygger man nätverk. Genom dessa nätverk sprids sedan information om marinor, kostnader och trevliga ankringsplatser för sommarhalvåret. På vissa platser är det intensivt med aktiviteter. Under vintern blir det också resor i de länder vi övervintrar i.
Under vinterperioden vandrar vi, spelar olika former av sällskapsspel, har fester mm. Och så mycket Liverpool och Canasta vi spelat.
Att segla och övervintra i Turkiet är något vi uppskattat. Men det bjuder på vissa administrativa svårigheter, vilka ändras från år till år. När vi kom till Turkiet hösten 2013, fick vi checka in och köpa en ”transitlog” för båten. Denna logg skulle förnyas varje år. Därutöver kunde vi också köpa ett uppehållstillstånd för två år för oss själva. Under de senaste åren har möjligheterna förändrats till det sämre och funderar man på att segla på egen köl i Turkiet, kan Medelhavsseglarna ge aktuell information. Även Grekland har kostnader för DEKPA, en form av transitlog, samt en planerad båtskatt sedan tre år tillbaka. På norra Sardinien tillkommer en liten kostnad för att få segla i Madalenaskärgården.
Övervintringar: Samtliga kostnader inkl. el och vatten.
2011/12 Lagos, Portugal, sex månader; 32 500:-
2012/13 Marina di Ragusa, Sicilien, sju månader; 12 600:-
2013/14 Finike, Turkiet år 1, sju månader; 14 500:- 2014/15 Finike, Turkiet år 2, sex månader; 16 600:-
2015/2016 Agios Nicolaus, Kreta, sju månader; 19 500:-
2016/2017 Chalkoutsi, Grekland, sju månader på land 11 300:- (ink lyft)
2017/2018 Lagos, Portugal, sex månader; 35 000:-
Administrativa kostnader: 9050:- (ingår i totalkostnad övervintring samt sommarsäsonger.) Pilotböcker: 11 500:- (ingår i totalkostnad övervintring samt sommarsäsonger.) Tidvattentabell i bokform är också bra att ha, även att beräkningar finns i sjökortsprogram. Total kostnad för övervintring samt åtta sommarsäsonger: 314 500:- (3 580:-/månad)
Under somrarna har vi också ankrat en hel del, vilket har hållit nere våra marinakostnaderna under den tiden. Vi har avbrutit en ankring på alla år pga hård vind och trång ankringsplats. Under senare delen av resan har det varit lätt att få förhandsbesked om kostnader genom att skriva till respektive marina eller att söka på nätet. Då blir man inte överraskad av höga kostnader.
Vilket leder fram till Internets utveckling under vår resa. När vi åkte 2011, fick vi lita på att marinorna hade wifi, som vi kunde nyttja mot betalning. Tyvärr fungerade det dåligt hela resan ner till Lagos och det blev oftast internetcafeer vi gick till. Dock kunde vi bevaka väderutvecklingen och låg i hamn, när det blåste mycket.
Första året i Lagos låg vi långt ifrån wifisändaren och vi kompletterade med antenn till datorn samt många besök på South Bar i marinan. Kommande sommar upprepades föregående sommars problem. Men när vi kom till Sicilien kunde vi köpa ett kontantkort, som vi laddade på med fem GB några ggr i månaden. Sommaren 2013 i Grekland var ingen hit på wifiområdet. I Turkiet köpte vi en router och laddade på regelbundet, fem GB varje gång. Fungerade mycket bra. Det blev samma förfaringssätt, när vi efter ett par år i Turkiet kom tillbaka till Grekland. Hösten 2016 gjorde Telenor det möjligt för oss att använda vårt abonnemang även utomlands.
Innan vi seglade iväg gick vi kurs för certifikat för kortvågsradio samt skaffade oss en ”station”. Den har inte använts, då vi oftast seglat kustnära. VHF och mobil har längre räckvidd än här hemma, mellan 10-30 distans.
Totalkostnad för kommunikation, telefon och internet: 51 700:- (590:-/månad) Båten är försäkrad genom Pantaenius. Genom Länsförsäkringar tecknade vi en tillfällig reseförsäkring för oss båda, vilken täckte betydligt mer än Pantaenius olycksfallsförsäkring.
Kostnader båtförsäkring: 116 000:- ( 1320:-/månad) Under vår vistelse i Turkiet utrustade vi båten med en hel del utomhustextilier, en större bimini med tillhörande solskydd, dynor till sittbrunnen samt diverse förpackningssäckar.
Båtunderhåll (inkl. lyft med anledning av bottenmålning 2013/14 och 2015/16) och inköp textilier. 170 000:- (1930:-/månad.)
Under seglingssäsongen använder vi gasol. Vi har en P11 som vi har kunnat fylla på Sicilien, Grekland och Turkiet. Lokal gas eller campinggas finns alltid att tillgå. Vi har vattentankar för 400 liter vatten. Vi dricker vattnet tack vare ett Sea-Gull filter Därmed slipper vi bära hem flaskvatten. Då vi tankar sommartid, fyller vi tillgängliga kärl 50-100 liter för ”dusch efter bad”. Vi klarar oss upp till tre veckor och har aldrig haft brist på vatten. Dock är det svårt med vatten på öarna i Egeiska havet.
Ankare och kättinglängd diskuteras ofta. Vi seglade iväg med ett 20 kg Bruce-ankare i stäven och 40 meter 8 mm kätting plus tamp. På Sicilien bytte vi till ett 20 kg Delta-ankare och 60 m 10 mm kätting plus tamp.
Många av er har säkert hört talesättet om hårda vindar eller inga vindar alls i Medelhavet. Vilket stämmer till viss del. När det blåser mycket seglar man inte och när det blåser lite åker många motor. Vi har under vår vistelse seglat under lätta vindförhållanden med vår ”code zero”. I övrigt har vi haft en liten genua, som använts när det blåst lite mer tillsammans med vår rullstor.
Seglad distans: 6 430 distans. Motordistans: 6 930 distans. Total bränslekostnader: 3 470 liter diesel till kostnad av 51 000:- (580.-/månaden)
Vi har under åren gjort 15 hemresor. Därutöver har Ing-Marie rest hem tre ggr. Turkish Air, Aegean, SAS och Norweigien är de flygbolag, som oftast använts.
Kostnader för samtliga resor tor Sverige, resor/hotell i de länder vi besökt samt resor i Sverige. Hyrbil. 240 000:- (2 730:-/månad)
Mat-, vin- och restaurangkostnader under hela perioden, även Sverige: 658 000:- (7 480:-/månad.)
Att ev. skaffa före avresa: Textilier, såsom, bimini med tillhörande solskydd. Linor för akterförtöjning, främst i Grekland och Turkiet. Vi köpte 100 meter lång flytlina.
En pasarella (landgång), för att gå iland på vid akterförtöjning mot brygga/kaj.
Någon form av fläktar. Vi har datorfläktar som fungerar utmärkt.
Under hela vår resa har vi fört kassabok. Vi har redovisat de kostnader, som direkt är knutna till Segling med Alacrity under tiden 1/5 2011-30/8 2018. Övriga kostnader så som hyreskostnader i Sverige, personliga försäkringar, sjukvård- och medicinkostnader, presenter mm är inte redovisade här. Kostnad över hela perioden: ca 18 150:-/månad. Mycket är gratis på en längesegling eller nästan på. På kvinnodagen uppvaktades vi kvinnor med en blomma av marinachefen i Finike. Och i Turkiet bjuds man ibland på te, när man handlar.
Vinden är fri!
Vår underbara natur.
Alla vackra soluppgångar och solnedgångar. Och så många gånger fullmåne!
Alla fina och trevliga människor vi träffat. Hur ska vi kunna få med alla???? Ni har förgyllt våra övervintringar och sommarseglingar. Hoppas vi ses igen.
Sol och bad!
Så många fantastiska platser vi besökt.
Och att få göra denna resa tillsammans.
Tack för att ni har följt oss på vårt seglingsäventyr! Har du frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig.