fredag 6 april 2012

Vila Real de Santo Antonio

Så kom vi iväg från Lagos, dock fördröjda av rejält med regn.
Det hällregnade på morgonen, när vi skulle ge oss av. Det var skönt att stanna kvar i kojen. Men det hade varit mycket blåsigt dagarna innan, så vi var tacksamma att dyningen fick lägga sig ytterligare en dag.
Det har verkligen blivit ett bakslag i vädret de senaste veckorna. Sol och varmt under vintern, nu regn och kyla. Men det finns undantag. Vi fick en fin segling från Lagos till lagunen söder om Faro off Ihla de Culatra. Halvvind-slör, 5-9 meter, större delen av sträckan. Svajankring och en fin kväll i solnedgången. Vi firade vår bröllopsdag med god mat och gott portugisiskt vin. Vår tanke var att stanna vid Culatra några dagar, besöka ön och ta färjan från ön in till staden Ohlao. Ihla de Culatra är en sandrevel och har en bebyggelse av ca 3000 personer(står så i vår pilot), varav de flesta är fiskare. Fiskebåtarna är små och far ut och in i den lilla grunda hamnen. I lagunen fiskas bl.a. bläckfisk. På ön finns restaranger och även en liten affär.
Ett besök på ön eller i Ohlao fick vi tyvärr inte uppleva. När vi vaknade nästa morgon, låg vinden redan på från NV och det började att vara ganska skvalpigt i lagunen. Under dagen vred vinden mot V och låg mellan 8-12 meter hela dagen och möjnade inte förrän framåt kommande morgonen. En prognos med denna vind hade vi inte observerat på någon vädersite, utan behagliga 6-7 meter på eftermiddagen var utlovat, i övrigt svaga vindar. Vi tog beslutet att segla vidare. Var dock mycket nöjda med ankringen. Inga problem med fäste och båten uppförde sig väl med vårt ankarsegel.
Återigen fick vi en fin segling.
Vi passerade några stora områden med tonfisknät, noga markerade och avgränsade med stora bojar. Utmed Portugals kuster fiskas mycket. Tidigare har det mest varit fiskeflagg som vi noterat, men nu kommer ett område med stora tonfisknät, även utmed spanska kusten.
Vår planering var att gå in i floden Guadiana vid högvatten och använda sista timmen med medström upp till Vila Real, dit man bör komma för att förtöja vid slackvatten. Hamnen med den långa pontonbryggan, som är avsedd för besökare, ligger nämligen i den strömmande flod.
Stora delar av staden återuppbyggdes efter förstörelsen efter 1755 års jordbävning och tsunamivåg. Breda, raka avenyer och gator med öppna torg utmärker stadsplanen. Tvärs över floden ligger den spanska staden Ayamonte. Mellan de båda städerna går en bilfärja.
Eftersom det är långfredagen den 6 april idag gratulerar vi Christer. Imorgon, grattis Karin! Glad Påsk igen till alla bloggläsare!

1. Vi kan trösta er med att på hemmaplan är det 5 cm snö som ligger kvar sen ett dygn och lika många minus, dvs - 4 - 5 C. Fy tusan!

Trevligt att åter få börja segla med via webben ombord på Alactrity.

2. Vad trevligt att ni är på väg igen. Det ska bli kul att följa er. Vädret här är inte kul men idag har det blivit något varmare. Ha det riktigt bra i fortsättningen. Kramar Inga o Egil

3. Hej Håkan och Ing-Marie hoppas att ni har det bra våren har nu kommit och landert ser bra ut alla grönsaker är sådda och gräsklipparen har gått en runda. Nu väntar vi på den sköna majvärmen och solen. Tränar nu fem dagar i veckan för att hålla forman på kroppen magen växer i färdriktningen så det gäller att träna. Jobbar nu på ett nytt projekt som jag skall genomföra nästa år om allt faller på plats. Kollar nu på ny båt bra priser stort utbud. Ha det så bra vill önska Er en skön vår i Medelhavet.