onsdag 24 augusti 2011

Galicien

La Coruna, vilken härlig och välkomnande stad. Vi var där i tre dagar, det var stadsfest hela tiden med öltält, musik och konserter. Och vilket folkliv…. Lätt att förirra sig i den gamla stadskärnan med mängder av tapasbarer. Vi tog fram våra cyklar, tog oss runt längs vattnet, där det fanns stränder med fullt av folk. I vattnet, nej där var det 16 grader. Besökte även Torre de Hércules, det gamla fyrtornet, som är världens äldsta alltjämt i bruk. Anlades av fenicierna på en bergig kulle för flera tusen år sedan. La Coruna återvänder vi gärna till.
I o m La Coruna möter vi flera skandinaviska båtar, än vi gjort tidigare. Det sociala livet tilltar. I Frankrike seglade vi några dagar tillsammans med norska båten Oceana. Vi valde olika vägar över Biscaya och kanske möts vi igen. Från La Coruna har vi mött både svenska Tango och finska Ayfer i flera hamnar längs Galiciens kust. Sms är kommunikationsmedlet.
Efter La Coruna väntade Spaniens nordvästra hörn, Costa da Morte, med Cabo Finesterre som en utsatt udde med oftast mycket vind. Vi passerade där med en frisk undanvind och njöt av en härlig seglingsdag. Vi har haft härliga segeldagar här i Galicien.

Denna del av Galicien innehåller flera rior. Riorna har sitt eget vädersystem, trots att de inte är särskilt stora. Märktes tydligt när vi passerade ”inloppet” till Ria Muros. Det blev ett vakuum på vind och dyningen upphörde. Efter några distans kom vinden tillbaka, men med ett härligt smult vatten. Ett varmare klimat med bl.a. vindruvsodlingar.
Just nu ligger vi i Ria Arousa, den största av riorna. Här finns stora musselodlingar.
Men vi har besökt både Ria de Camarinas, med den lilla orten Camarinas och Ria de Muros. I den senare prövade vi på att ankra flera gånger, hamna i Muros hamn med en ofärdig marina, där vi blev bortkörda av polisen och i Portosin, där det åter var fest tre dagar i sträck. Flaggprydda fiskebåtar. Spanjorerna älskar knallskott och fyrverkerier, vilken tid på dygnet som helst. Och stora scener med musik till långt fram på morgonen… Bra med öronproppar, om man är känslig.

Från Portosin passade det bra att ta bussen till Santiago de Compostela. Intressant och en mäktig katedral, slutmål på pilgrimsvandringen genom norra Spanien. Staden hade en gammal del och många fina byggnader. Vi bjöds på vacker musik, när vi vandrade genom staden.

Tycker du att bilderna är små, klicka gärna på dem….

1. Hej där! Vilket underbart foto av Er - ni ser så hälsosamma, energiska och vitala ut. Härligt! La Coruna - kul - Jag har ett samarbete med regionen!! Och i april åt jag middag med två av borgmästarna - bl a en från Compostela. Har planer på att vandra våren 2013. Fantastiska bilder och ni verkar verkligen ta för er av kultur, natur, mat, personer, djurliv ovan och under vatten. Så glad jag är för ER skull - att ni gjorde er dröm in real life!!! Portugal som vinterort låter gott. Här är det en crispig tidig höstdag.. dimman låg tät i morse över Göta Kanal - var i Norsholm på frukostmöte och missade faktiskt en avfart p g a för dålig sikt. Vattnet verkar vara varmare här eller lika varmt.
    Inspirerad av era sea-food utsvävningarna ska jag glufsa i mig en krabba idag... Ha en härlig helg. Kram till er båda