tisdag 20 juni 2017

Den blå överfarten till Menorca.


Vår segling från Bonifacio började med en fin sträckbog mot nordvästra hörnet av Sardinien. Vi hade två alternativa hamnar att stanna vid före överfarten till Balearerna, Castelsardo eller Stintino. Efter några timmar, ingen vind och det avgjorde valet. Det blev Castelsardo.
Det var en ganska stor marina/hamn vi angjorde. Ena delen av hamnen upptogs av fiskebåtar och den andra delen var till för motor-och segelbåtar. En supermarket fanns inom området för proviantering. Förnämligt. Vi tipsar seglare, med behov att lämna båten en tid, att Castelsardo är ett alternativ. Själva hade vi tyvärr disponerat för ett annat upplägg.
Det var en liten trevlig by, vars bebyggelse låg på sluttningen upp till borgen. Sen eftermiddag och det var mycket lugnt. På väg mot borgen passerade vi en liten sandstrand, som låg inkilad mellan strandpromenaden och ett klipprev. Uppe i den gamla staden runt borgen var det inte mycket folk heller och restaurangerna öppnade senare på kvällen.
Dagen därpå lämnade vi Castelsardo. Utlovad vind uteblev på vår färd mot Fornelli passagen, den grunda enslinje led mellan nordvästra hörnet av Sardinien och ön Asinara. Passagen sparade oss 20 distans och vi hade fått försäkringar av vänner, som gått där tidigare, att pilotuppgiften om att den tre metersled som fanns där, var ok. Någon distans före passagen kom den vind vi förväntat oss under förmiddagen.
Det blev en behaglig översegling till Menorca. Lätta vindar runt väst och smult hav. Under dagarna gjorde vi stadigt runt 3-5 knop för segel. På natten var det vindstilla och vi gick långsamt för motor. Fullmåne och spektakulära solnedgångar. Ja, ni har sett dem förut. Det tog oss drygt två dygn att tillryggalägga de 200 distansen till vår favoritö Menorca, där vi ankrade på nordvästra sidan i Porto Addaya.(Den sista plotterbilden visar viken, men också överfartslinjen. Ser märklig ut, då båten är vänd mot Sardinien beroende på vår ankring.) Vilken härlig överfart!!!!
Vi får ibland frågan vad vi gör på våra längre överfarter. Tidigare har det varit lätt att svara; Håkan gör allt som behöver göras och Ing-Marie sitter i ett hörn och mår dåligt. Men detta år, fram till och med överseglingen Sardinien - Menorca, har Ing-Marie piggnat till och under dagar och kvällar har Håkan fått mer egentid. Nätterna håller Håkan ställningarna med hjälp av äggklocka, som ringer varje halvtimme eller oftare beroende på övrig trafik. Tack vare att vi har möjlighet att följa trafiken med vår AIS receiver, har vi en uppfattning om, vilka fartyg och övriga båtar som rör sig, avstånd och tidpunkt, om våra kurser korsas. Sedan finns det ju båtar, som i likhet med oss inte har någon AIS transporter. Men man hinner förhoppningsvis se deras lanternor. Så var det ju före AISens tid.
Dagen brukar börja med frukost för Ing-Marie vid sju-tiden. Då kan Håkan gå och sova om han känner för det och äta frukost senare. Under dagen serveras lunch och middag och så behövs några ”fikastunder”. Numera kan Ing-Marie ordna något mål. Oftast har vi förberett maten och tar från frysen. Att diska är Håkan bra på... Tiden däröver upptas av utkik och att följa trafiken över AIS. Segeltrim (aktiv segling, särskilt när det är svaga vindar), båtpyssel, läsning, brevskrivning, fotografering/bildhantering och annat, som behöver göras. Kanske också en liten tupplur.
Bestickning, som man gjorde tidigare, har avtagit tack vare gps-stödd navigering (plotter). Vi för dock anteckningar om tid, vind, fart och distans under överfarter. Om elektroniken skulle slås ut, har vi pappersöversiktskort och pilotböcker för angöring. Reservnavigationsutrustning i form av lap-top, iPad och en Garmin O450, har vi ombord. Vi får förlita oss på de väderrapporter vi laddat ner före avfärd över vårt seglingsområde. Nedladdningsbart är italienska LAMMA. Vår SSB radio använder vi inte. Annars skulle vi kunna få färskare väderrapporter från dem därhemma, Jan-Olof och Janne. Detta år har vi planerat våra överseglingar, när det har varit bra våg- och vindprognoser med lätta till måttliga vindar. Vi har noterat att vindriktningen stämmer dåligt. Det har medfört att vi oftast seglat med streckbogar, vilket blivit bra i de lätta vindar vi fått. Vår Code-one fungerar då utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar