måndag 25 juli 2011

Transport utmed Engelska kanalen

När vi passerade den sista slussen efter Middleburg hade vi två val; att gå över floden Schelde till Breskens och invänta kommande oväder där eller njuta av en dags segling längs Belgiens kust, visserligen motvind och motström inledningsvis, men soligt och fint. Vi valde det senare och förtöjde sent på kvällen i Nieuwpoort, väster om Ostende i Belgien. Inseglingen var spännande mellan sanddyner och höga bryggkonstruktioner. Flera marinor. Säkert plats för tusentals fritidsbåtar. Där blev vi kvar i tre dagar, när kulingen och regnet passerade förbi. Men med rätt kläder och cykel kunde vi utforska omgivningen.
Utmed hela belgiska kusten går en kustspårvagn. Vi kom på att vi kunde cykla i medvind, fälla ihop cyklarna, kliva på spårvagnen och förflytta oss med den i motvind. Därmed fick vi del av den belgiska kusten med alla semesteranläggningar. En helt ny värld för oss i segelsammanhang. Stora lägenhetskomplex, restauranger utmed stränderna och hur många trampblilar/cyklar som helst för barnen att roa sig med i det bistra vädret.
Så kom solen tillbaka och vinden mojnade till behagliga 6-7 m/sek, visserligen från sydväst. Vi passerade Dover-Calais och såg de solbelysta klipporna vid Dover. Lite overkligt att vi seglade där.... Vi tog oss denna dag till Boulogne-sur-Mer, dit vi kom på kvällen när det var lågvatten. Det är inte vackert att se bryggkonstruktioner från vattennivån. Men den blev bara en övernattningshamn för oss innan det var dags att bege sig till Dieppe. Säkert en charmig stad men med regn och efterdyningar av sjösjuka för Ing-Maries del, blev det bara att strosa runt lite i staden och avnjuta den franska atmosfären.
Fecamp eller Cherbourg, det var var frågan när vi vaknade nästa morgon. Vi tog oss ur hamnen. Men den utlovade nordan som skulle ge oss halvvind var fanns den? Vi motoriserade mot Fecamp och plötsligt var vinden där, nord-väst 5-7meter, en utmärkt sträckbog mot Cherbourg. Häftigt att segla nedanför höga vita klippor, böljande landskap som med jämna mellanrum skar ner till vattnet och där låg ett litet samhälle. Efter knappt ett dygn var vi framme i Cherbourg.

Under en dygnssegling händer en hel del. Vinden stod sig, ökade faktiskt ibland men ändrade riktning då och då. Under ett antal timmar var det motström och då gick det inte så fort. Under natten inträffade fenomen som gjorde att vi sick-sackade framåt i motströmmen när vi gick en rak kurs. Men så blev det åter medström och det kändes gott att ta sig in i Cherbourgs enorma hamnanläggning. En hel del yrkestrafik kunde vi följa med AIS-systemet under seglingen. Full koll så att vi kan vara på behörigt avstånd. Dessutom information om destination, storlek mm. Idag är också många fritidsbåtar utrustade med en AIS-sändare. Vi har valt att enbart ha en AIS-mottagare.

Dieseltank på hög höjd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar