onsdag 23 september 2015

Badvikar i norra Dodokaneserna.

Efter några härliga dygn i viken vid Posedonia, Samos, lättade vi ankar och fick en frisk nordostlig vind, som snabbt tog oss genom sundet och förbi Pythagoreio. Väderutsikterna var för dagen nordost 10-12 meter/sek, vid lunchtid vridande mot nord/nordväst och något avtagande. Vårt mål var viken Livadhia på Patmos. Seglingen blev en av de bästa hittills denna säsong. (Bilden på Alacrity är från ett tidigare seglingstillfälle.)
När vi kom till Livadhia blåste en frisk nordvästlig vind över bergen, vilket inte inbjöd till ankring. Utsikterna för natten hade ändrats från morgonen. Nu var prognosen en frisk sydostlig vind, vilken skulle gå rakt in i viken. Vi tog beslut att vända och segla sju distans österut och ankrade i Port Stretto vid Arki. Även här var det blåsigt, men på kvällen avtog vinden något. Vi följde öns getter, när de vandrade på sluttningarna, många med bjällror, ett karaktäristiskt ljud på flera öar i Grekland. En tidig väckarklocka...
Ja, så började en period av lata dagar. Vi seglade i området norr om Leros, stannade i vikar, badade och njöt. Träffade vänner. Martin och Carl hade var sin helikopter, så när det var vindstilla lekte pojkarna på stranden...
När väderprognosen utlovade blåsigare väder, förtöjde vi i den lilla hamnen på Arki, Port Augusta. Helt perfekt för de nordliga vindar, som råder större delen av sommarhalvåret. På ön finns tre härliga stränder. När vi kom till den på norra sidan träffade vi två tyska ungdomar, som övernattade där. På sydsidan hade något inspirerats att göra små "konstverk". Vi kompletterade. Och från hamnen var det bara tio minuter till den västra stranden.
Till Patmos seglade vi för att handla. Granne i hamnen var bl.a. en turkisk familj. Vid frukost kom hustrun över med två tallrikar syltad frukt. Dessa fantastiska turkar!
Vi vandrade utmed stranden norr om Skala, huvudorten på Patmos, och såg ön från en annan vinkel, än när vi var uppe vid klostret tidigare i år. "Marinan", byggd av EU bidrag, fortfarande grekernas gratishamn. Under promenaden hittade vi också viken Meloyi, där vi ankrade en natt.
Efter några dagar vid Archangelos, vår härliga badvik, var det dags att bege oss till Leros Marina. Innan avfärd funderade vi på hur mycket vi inkräktar på fiskarnas arbetsplats...
Besök i marina innebär oftast en hel del "arbete". Det är tvätt, både maskintvätt och handtvätt. Båten behöver städas lite grundligare och spolas på utsidan. Och sedan denna jakt på drickbart vatten. Eftersom vi dricker vattnet från våra tankar, vill vi inte fylla med "otjänligt" vatten. ( För ett par år sedan installerade vi ett Sea-Gull filter. Renar, men tar inte bort dålig smak.) Det är få öar i Egeiska havet, som har vatten man kan fylla direkt från kranen på bryggan. På Leros måste man hämta vatten vid en kommunal tapp. Det blir många vändor med våra 15 liters flaskor. Och ibland stängs denna möjlighet av. Vi seglare har alltid varit sparsamma med vatten och här är det ibland lite frustrerade, när vattentillgången är begränsad. Men det får dig att inse att det inte är en självklarhet att alltid ha tillgång till vatten. På Arki kunde vi fylla upp med "not drinkable water" från en liten kran på kajen.
Och så är det dags att handla, oftast en gång i veckan..... Just nu använder vi inte frysen, så vi har mer kylskåpsplats för frukt och grönt. Och eftersom vi gör vår egen filmjölk från lång hållbarhetsmjölk behöver vi inte köpa på oss yoghurt och färsk mjölk, som tar mycket plats i kylskåpet. Att äta lunch eller frukost på tavernor har blivit vanligare.... Den lilla hunden fanns utanför ett bageri....
Trycket ökar på Leros. Samtidigt som vi anlände kom grekiska kustbevakningen in med morgonens nyanlända. Och på kvällen kom färjan, som transporterade det senaste dygnets nyanlända i området till Aten.